Vi høster europeisk anerkjennelse

Over en lengre periode har de kommunale barnehagene, PPT og opplæringstjenesten i Kristiansund kommune lært av beste praksis i ulike land i Europa. I dag mottar de pris for dette arbeidet som har vært mulig å gjennomføre grunnet ERASMUS+.

Dette er helt i tråd med endringsarbeidet som gjøres nå -"å være der barna er".

Kunnskapsministeren deler ut priser

Kristiansund kommune ble sammen med Nord-Gudbrandsdal videregående skole tildelt European Innovative Teaching Award 2024. Prisene ble i dag delt ut av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun under et Erasmus+-seminar i Bergen.
– Kristiansund kommune er gjennom sitt virke et utmerket eksempel på hvordan Erasmus+ kan brukes strategisk til å utvikle lærerprofesjonen, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.

damer scene innendørs - Klikk for stort bildeKunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, enhetsleder Elin Mari Strømsholm og styrer Cecilie Røkkum Syltebø under utdelingen av dagens pris. hkdir/Anja Jasinski Kandal-Wright

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Kommunen får denne prisen for sitt strukturerte arbeid med å utvikle en undervisningspraksis som understøtter et helsefremmende læringsmiljø i barnehagene. Dette bidrar til å gi barna gode forutsetninger for å mestre livet som ungdom og voksen, og til å forhindre frafall i videre utdanning og opplæring».

Fakta om EITA

European Innovative Teaching Award 2024 er etablert av EU-kommisjonen og deles ut til utdanningsinstitusjoner som har fullført Erasmus+-prosjekter med fremragende resultater.

Hvert år velger kommisjonen et tematisk område for prosjekter som nomineres til denne prisen. I 2024 er dette temaet «well-being at school».
I tillegg til heder og ære, blir prisvinnerne invitert til en høytidelig prisutdelingsseremoni i Brussel. Her vil de blant annet få mulighet til nettverksbygging med andre prisvinnere fra hele Europa.

dame skjerm innendørs - Klikk for stort bildeStyrer ved Dale barnehage Grethe Kristin Ulseth Neergaard delte i dag ut medaljer til de voksne i barnehagen for at de jobber så bra med å legge tilrette for godt læringsmiljø for alle barna. Ingunn Strand

Tidslinje søknad samt innvilgede midler fra ERASMUS+

  • 2024 
    • Tildeles “European Innovative Teaching Awards 2024” av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, for prosjektet “Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv”.
    • Vi har besøkt flere skoler og barnehager i Belgia, Danmark og nord i Spania.
    • Vi har tatt imot medarbeidere fra barnehager og skoler i Spania og Polen, 2 studenter fra Østerrike og en større gruppe lærere/ledere fra Danmark.
  • 2023
    • I 2023 besøkte vi Sverige og sør i Spania. Dale barneskole og Innlandet barneskole hadde besøk av elever og lærere fra Italia. Vi har også hatt besøk fra Sverige og Danmark i 2023.
  • 2022
    •  Vi besøkte Polen og Finland.
  • 2021
    • Ingen besøk grunnet pandemi, men arbeidet pågikk for fullt i organisasjonen.
  • 2020
    • Tidlig på året ble det sendt søknad på dette prosjektet:"Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv".  
    • Vi ble tildelt 69 450 Euro.
      • Deltakere i prosjektet var: 6 kommunale barnehager, Opplæringstjenesten og førskoleteamet i PPT.

Beundringsverdig innsats

Prisen som i dag deles ut til Kristiansund kommune ved de kommunale barnehagene, PPT og opplæringstjenesten er til alle de dyktige og engasjerte medarbeiderne som har bidratt i dette viktige arbeidet ute sammen med barna, til det beste for alle barna i kommunen vår.

Enhetsleder Elin Mari Strømsholm som har vært prosjektleder og koordinator for Erasmus+ prosjektet og styrer i Heinsa barnehage Cecilie Røkkum Syltebø sier det slik: - Vi vil rette en stor takk til alle som jobber i barnehager, PPT og Opplæringstjenesten i Kristiansund kommune. Det arbeidet som er lagt ned er beundringsverdig og vi er stolt over hva vi har fått til sammen i prosjektet. Uten alles innsats hadde vi ikke oppnådd like mye.

-Skal en lykkes med et så stort tverrfaglig prosjekt er det viktig med forankring både i den enkelte enhet som omfattes av prosjektet og hos ledelsen. (Verbal) støtte både fra tidligere og nåværende kommunalsjef har vært avgjørende, sier Strømsholm avslutningsvis.

damer utendørs - Klikk for stort bildeEnhetsleder Elin Mari Strømsholm som har vært prosjektleder og koordinator for Erasmus+ prosjektet og styrer i Heinsa barnehage Cecilie Røkkum Syltebø sammen med kommunalsjef oppvekst i Kristiansund kommune. De er alle tre imponert over innsatsen og de resultatene som medarbeidere leverer ute i organisasjonen. Ingunn Strand

Kommunedirektør Arne Ingebrigtsen sier det slik: -Dette er en fantastisk utmerkelse til Kristiansund. Erasmus+ programmet dreier seg om å tilby den beste utviklingen til våre barn, og prisen dreier seg om å kunne levere fremragende praksis innen oppvekstfeltet. At vi både lykkes systemisk og i praksis er ufattelig viktig for kommende generasjoner og en stor anerkjennelse til våre medarbeidere i Kristiansund kommune som har jobbet med dette. Gratulerer!

Tilskudd fra ERASMUS+ i løpet av 4 år

Så langt har Kristiansund kommune mottatt omkring 250 000 EURO fra ERASMUS+ i prosjektmidler. I korte trekk er det midler til de to prosjektene “Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv” og “"Læringsmiljø og inkludering”  som er en videreføring av det første prosjektet samt akkreditering av Kristiansund kommune for årene 2023 - 2027.

Deler av sluttrapporten innsendt høsten 2023

Det overordnede og langsiktige målet med prosjektet «Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv» var at vi med tidlig og rett innsats kunne legge forholdene til rette for å gi barn gode forutsetninger for å mestre livet også i voksen alder. For å nå dette langsiktige målet, har vi samarbeidet tverrfaglig. Delmål ble satt opp og evaluert underveis i styringsgruppemøter.

Det har nå gått 4,5 år siden vi satte dette prosjektet i system og med Erasmus+ midlene har vi fått mye større «drahjelp» enn vi hadde forutsett. På tross av en pandemi som vanskeliggjorde tverrfaglig samarbeid og umuliggjorde skyggepraksis i to år, klarte vi å ha progresjon i prosjektet. Vi fikk utvidet Erasmus+ prosjektet fra 12 til 36 måneder. Siden dette var et prosjekt som var godt forankret i kommunale planer og satsingsområder innenfor oppvekstplanen i kommunen, fikk vi god tid til endringsarbeid før vi gjennomførte skyggepraksis i 4 land.

Nedenfor tar vi for oss de ulike delmålene i vår europeiske utviklingsplan.

Vi skulle operasjonalisere målene i kommuneplanens samfunnsdel og oppvekstplan og få forståelse for visjonen om å redusere behovet for selektive tiltak gjennom å videreutvikle grunnkvaliteten i barnehagene og det forebyggende arbeidet. Dette har vist seg å være et svært omfattende arbeid. Vi har jobbet på ulike nivå i organisasjonen: via ledermøter til personalutvikling i den enkelte barnehage, PPT og Opplæringstjenesten. 

Det positive med vårt prosjekt er at det er en massiv satsing for å nå felles mål. Vår kommunalsjef har satt i gang et tverrfaglig arbeid der vi skal lage en forebyggende del til oppvekstplanen. Denne delen skal ha fokus på at tilbud skal bli gitt der barna er. For vårt prosjekt betyr det større fokus på læringsmiljø og inkludering. 

I Nettverk Nordmøre som Kristiansund kommune er med i, ble vi i 2022 med i læringsløypa «Læringsmiljø og inkludering». Deltakere er medarbeidere i PPT, Opplæringstjenesten, administrasjon og medarbeidere i skoler og barnehager i flere kommuner på Nordmøre. I dette arbeidet ble skyggepraksis til andre land «som hånd i hanske» i læringsløypa. Medarbeiderne utarbeidet spørsmål før skyggepraksis som var helt i tråd med vår store kommunale satsing på oppvekstområdet. For prosjektleder ble det enklere å forklare for alle medarbeidere at Erasmus+ skyggepraksis er ikke «enda et nytt prosjekt med masse merarbeid», men metoder i et allerede forankret prosjekt.

barn jenter tegne - Klikk for stort bildeHer tegnes det for fullt. Og disse jentene valgte tegning selv. Ingunn Strand

Det enkelte barn skulle få størst mulig utbytte innenfor de til enhver tid aktuelle satsingsområder. 

Dette har vært områdene: 

  • helsefremmende tiltak 
  • måltid og fysisk aktivitet 
  • språk- og realfagsatsingen  
  • læringsmiljøet. 

Vi ville se nærmere på hvordan vi kunne legge til rette for at barn med ulike utfordringer kunne delta i ulike prosjekt uten at det ble behov for å styrke bemanningen med spesialpedagogisk hjelp. 

De landene hvor vi gjennomførte skyggepraksis var: Polen, Finland, Sverige og Spania. 

Skyggepraksisene ga oss mer kunnskap enn vi hadde forventet å få. Trolig kan dette ha sammenheng med at vi var veldig godt forberedt. Vi skulle ikke observere alt mulig, men observere det som hadde relevans for vårt prosjekt og som vi hadde forberedt ved å utforme spørsmål vi skulle svare på. 

En annen viktig faktor som hadde stor betydning, var selve utvelgelsen av hvor vi gjennomførte skyggepraksis. Vår erfaring er at deltakelse på kontaktseminar gir oss muligheten til å komme i kontakt med skoler/barnehager som er opptatt av det samme som oss. Vi har knyttet relasjonelle bånd som gjør at skyggepraksis blir lagt opp på en svært god måte. Det vi er opptatt av blir det vi får ta del i. 

Vi erfarte viktigheten av hvile for også de eldste barna i barnehagen, varme måltid og viktigheten av hjerneføde i løpet av barnas arbeidsøkter, ASK som alternativ og supplerende kommunikasjon, hvordan det jobbes med barn med ADHD og synet på normalitet, synsnedsettelse hos barn og voksne, og pedagogrollen knyttet til barn med ekstra behov. Alt dette og mer til har vært svært nyttig kunnskap i vårt videre arbeid med prosjektet.

Ledelsen i barnehagene, opplæringstjenesten og PPT har bedret sine rutiner for samarbeid ved at faste samarbeidsmøter har blitt gjennomført og felles plan med mål og innhold for samarbeidet er utarbeidet. Det er samarbeidet om systemarbeid og rutiner for henvisning, sakkyndig tilrådning og vedtak.

Ved å gjennomføre skyggepraksis har vi økt vår kunnskap om hvordan andre land legger til rette for at alle barn kan delta i aktiviteter som fremmer deres helse, læring og ferdigheter.

Kilde: Sluttrapport fra høsten 2023

Konkrete resultater så langt

  • Hvile er også viktig for eldre barn, hvilerutinene endres i barnehagene
  • Næringsrike måltid vektlegges
  • Utendørs aktiviteter vektlegges, og er etterspurt fra besøkende fra andre land
  • ASK – alternativ og supplerende kommunikasjon for alle barn
  • Er i startfasen med å se på pedagogrollen og bevisstgjøring av arbeidsoppgaver   
  • Det fysiske lærings- og lekemiljøet – “Den tredje pedagogen”
  • Gruppestørrelser, personaltetthet (bemanningsnorm) – styrker og svakheter
  • I likhet med andre land øker diagnoser innenfor autismespekteret
  • Endring av vedtak fra august 2024. Vi innfører “flytende ressurs” som jobber systemrettet. Veileder (modellæring) i praksis og veileder i arbeidet med tiltaksplaner for “gråsonebarna”

 

Under kan du finne flere artikler som omhandler ERASMUS+ og Kristiansund kommune

Midler søkt om og innvilget - til utvikling og læring til det beste for den oppvoksende slekt.

Kristiansunds oppvekstsektor gjør seg internasjonale erfaringer med ERASMUS+ midler

ERASMUS+ og Kristiansund kommune

Besøk fra Belgia

Besøk på Klippfiskmuseet

Italiabesøk til Kristiansund

Velkommen til besøket fra Spania

Her kan du finne mer informasjon om ERASMUS+

European Innovative Teaching Award 2024 | HK-dir (hkdir.no)

The European Innovative Teaching Award (europa.eu)

Home - Erasmus+ (europa.eu)

barn leke leker - Klikk for stort bildeHer har barna selv valgt hva de vil leke med. Leken er stort sett alltid tilgjengelig for barna og de velger mye selv hva de vil leke med. Ingunn Strand