Sommeravslutning "Når vi er sammen"

Denne uken var det sommeravslutning på Barmannhaugen med sang og god mat.

Prosjektet “Når vi er sammen”

Frivilligheten i helse sammen med Kristiansund Frivilligsentral har samarbeidet om et prosjekt som heter "Når vi er sammen".

-Dette prosjektet med fokus på sangglede og "det gode måltid", er et prosjekt der vi som kommune sammen med frivilligsentralen har søkt og fått tildelt midler til å finansiere akkurat dette prosjektet.
Vi har nå holdt på i ett år. Første halvår brukte vi tiden på å etablere tilbudet på frivilligsentralen, og andre halvår har vi ekspandert med annenhver uke på Barmanhaugen. Dette har vært et veldig populært tilbud for både brukere av frivilligsentralen og ikke minst for beboerne på Barmanhaugen, forteller frivilligkoordinator Pia Benedicte Smeby Rønninghaug.

dame mikrofon sanghefte innendørs - Klikk for stort bildeDirigent/musikalsk leder Elin Brandvik er en uvurderlig ressurs for dette prosjektet. Ingunn Strand

Samarbeidende ressurser

-For å lykkes med dette prosjektet har vi hatt Lille Andersen fra Kristiansund Frivilligsentral og dirigent/musikalsk leder Elin Brandvik. Disse har vært fantastiske ressurser i dette prosjektet. All heder og ære til dem, sier Rønninghaug.

Bruk av prosjektmidlene

Ved hjelp av midlene fra prosjektet har vi kjøpt inn

• Sangheftet «Sang, quiz og trim»
  • Høyttalere
bord hefte kopper innendørs - Klikk for stort bildeSanghefter og høytalere ble kjøpt inn i dette prosjektet og vil vare lenge til stor glede for de som skulle ønske å benytte seg av dem. Ingunn Strand

Utarbeidelse av programmet

Sang- og aktivitetsprogrammet er utarbeidet av erfarne musikkterapeuter, med god bistand fra eldre selv. Programmene er skreddersydd for å være mest mulig tilpasset et bredt spekter innenfor eldreomsorg.

Innkjøpet

Sangheftene samt høyttalere har vi kjøpt inn til frivilligsentralen, våre møteplasser og omsorgsboliger i Kristiansund. Dette gir alle muligheten til å tilby et aktivitetstilbud som er lett å sette i gang, det krever ingen forkunnskaper om hverken sang eller musikk. Det eneste du trenger å gjøre er å samle en gruppe mennesker, dele ut heftene og sette på musikk. Sangene ligger tilgjengelig som album på Spotify eller du kan bruke CD-plate om det er ønskelig.

-Vi har også brukt disse sangheftene i møter på tvers av generasjoner. Vi har hatt samarbeid med elever fra Atlanten ungdomsskole og Nordlandet ungdomsskole som tar faget «Innsats for andre» som har kommet og hatt sangstunder på Storhaugen helsehus og på Rokilde omsorgsboliger. Noe som har fungert veldig bra, smiler Rønninghaug.

Videre tilbud

På Kristiansund Frivilligsentral vil tilbudet vedvare annenhver uke til høsten. Mer informasjon vil komme når det nærmer seg.

-Både høytalere og sanghefter varer lenge etter at selve prosjektet er ferdig gjennomført. Så her er det bare å samles med sanghefter og høytalere og synge ivei i lang tid fremover, smiler Rønninghaug avslutningsvis.

folk innendørs bord kopper og kar - Klikk for stort bildeMange hadde tatt turen til Barmanhaugen for sommeravslutningen på dette prosjektet. Ingunn Strand