Mobilitet i Kristiansund - helårssykling

Det vil bli store endringer i hvordan vi kommer oss fra A til B i byen vår fremover. Vi har ulike statlige føringer samt at det bygges to store bygg i sentrum av byen som vil bidra til endringer i forflytningsmåter.

I Kristiansund kommune har vi flere medarbeidere som benytter miljøvennlig måte å komme seg til og fra arbeid på.

Christanse sykler stort sett hele året

• Christanse Reitan Yttervik, 31 år gammel.
  • Jobber i planavdelingen ved Plan og byggesak i kommunen
  • Arealplanlegger

Hva inspirerte deg til å velge bærekraftige transportmetoder fremfor bilkjøring? Og hvordan føles det å bruke dette transportmiddelet i stedet for å kjøre bil?
-Nå er det å sykle til jobb via levering i barnehagen det som er enklest og mest praktisk for meg. Det er veldig effektivt i og med at jeg kan sykle omtrent helt frem til inngangsdøra, og at jeg kan ta snarveier som er utilgjengelig med bil som for eksempel gjennom Vanndamman. De aller fleste dager synes jeg også det er veldig fin måte å starte dagen på, med en sykkel- eller gåtur i dagslys og frisk luft.

Kan du fortelle litt om hvordan du vanligvis pendler til jobb/studiested nå?
-Jeg pleier å sykle med el-sykkel og sykkelvogn, fra Myra via barnehagen og til jobb i Vågeveien.

Hvilke utfordringer, om noen, har du møtt i forbindelse med å ta i bruk bærekraftig transport?
-Været og varierende føre gjennom vinteren har vært den største utfordringen, men det har gått veldig fint de fleste dager. Jeg har kommet langt med piggdekk og gode klær. Noen dager har jeg byttet ut sykkelen med føttene og barnevogn eller akebrett, og en sjelden gang har jeg kjørt bil.

Hvordan holder du deg motivert til å fortsette å bruke bærekraftige transportmetoder?
-Gjennom å erfare at det er minst like effektivt og enkelt som å kjøre bil. I tillegg ser jeg på det som en veldig fin reisevei i trivelige omgivelser. Og når vanen først er innarbeidet, er det lett å holde seg motivert. Gjennom jobben min som arealplanlegger ser jeg også at vi kan oppnå en bedre bruk av de arealene vi har til rådighet og få en mer attraktiv by dersom bilen ikke trenger å ta opp så mye plass. Det er derfor også en ekstra motivasjon å bidra til å unngå unødvendig bilkjøring.

Hvilke personlige fordeler har du hatt av å bruke bærekraftig transport?
-Jeg sparer tid, unngår behov for en ekstra bil i husstanden, og kan parkere sykkelen trygt og skjermet like ved inngangsdøren til arbeidsplassen min. Jeg får også inn litt ekstra fysisk aktivitet i hverdagen.

Har du merket noen positive konsekvenser for miljøet eller samfunnet som følge av ditt valg av transportmiddel?
-Jeg tenker at mitt lille valg av transportmiddel er et bidrag til den store sammenhengen: til mindre utslipp, mindre biltrafikk i byen, mindre areal beslaglagt til biler, og bedre folkehelse.

Har du noen tips eller råd til personer som ønsker å gå over til mer bærekraftige transportformer?
-Til potensielle vintersyklister vil jeg tipse om piggdekk man enkelt kan ta av og på med glidelås. Det egner seg godt til nordmørske vintre med skiftende føre.

Til slutt, hvilket budskap vil du dele med andre som vurderer å gå over til bærekraftig transport?
-Gi det en sjanse! Jeg tror mange kanskje blir overrasket av hvor enkelt det er når man først får testet det en stund, og innarbeidet en ny vane.

Samarbeidserklæring for bærekraftig transport og mobilitet

I forbindelse med etableringen av Campus Kristiansund er vi en gruppe samfunnsaktører i vår region som ser det økende behovet for å takle utfordringene som dagens mobilitets- og transportløsninger står overfor.

Disse aktørene er: Campus Kristiansund, FRAM, NEAS AS, Kristiansund kommune, Kristiansund kommunale Sundbåtvesen KF, Høgskolen i Molde.

Vi erkjenner at vår nåværende tilnærming ikke er bærekraftig nok og har konsekvenser for vårt miljø, økonomi og samfunn. Derfor forplikter vi oss til å jobbe sammen mot en felles visjon om bærekraftig mobilitet som prioriterer økonomisk, økologisk og sosial bærekraft. Vi tror at ved å samarbeide og forstå hverandres behov, kan vi sammen skape mobilitets- og transportløsninger som betjener alle i vår region, nå og i fremtiden. Vi vil, ut fra hver vår rolle og med hver vår kompetanse, samarbeide om å nå dette målet.

For å oppnå dette, er vi enige om følgende prinsipper:

1. Oppmuntre og legge til rette for atferdsendring for bærekraftige transportvalg gjennom informasjon og insentiver, samt gjennomføre jevnlige undersøkelser av reisevaner for å forstå menneskers behov og preferanser og justere vår tilnærming deretter.

2. Stimulere til bruk av kollektive og myke transportalternativer, som gange, sykkel, offentlig transport, fremfor individuell bilbruk.

3. Støtte opp om infrastruktur, ordninger og tiltak, som bidrar til bærekraftig mobilitet og sikrer trygg og effektiv reise for alle.

4. Samarbeide med relevante mobilitetsaktører og inkludere dem i et sømløst og effektivt transportsystem som tar hensyn til reisendes behov.